Selasa, 30 November 2010

kupon

semlam hubby beli instan coffe..
bran OL.D TO.WN..
soo.. dapatlah kupon..
bukan lah free..
diakaun je..
ntah bile nk pg...
padahal kt puchong ni ade beberapa brnch..
tengok la kalau free...
dan kalo hubby nak.. hehee...
x penah mkn sini pun... ;p..

taska zafran

thn nie
genap sethn zafran duk taska...
smlm dpt form utk register thn dpn..
kunun2 nk hntr isla.mic mont.essori..
tapi menegangkn registration je dh main riban riban..
hermm kene pospont thn lagi satu la...
lagipun zafran belum pandai bertutur sgt..
so.. insya'allah umur dia 4 thn br hantar sana..
;D

hehee..
dh lama x berMASK..
kalo zafran ade xleh la..
dia takut..
teramat2 takut sampai menjerit..
last2 sy kene marah ngn hsbn..
so skrg dia dh pg skolah..
leh la sy berMASK..
dh 2 bulan x uat nih... huhuuu ;D

Ahad, 28 November 2010

sengal la budak nie..
huhuuu...
;D

B.O.T.O.L

kisah dh lama..
kebetulan memang tgh cari botol zafran..
tetibe jumpa plak botol masa blogwalking..
serius lupa kt kedai mana..
saya nk carik semula pun xdapat..
coz kenan kan baju poney.huhuuu....
kiut kan???
harga OK la.. termasuk postage..berpatutan..
alamatkn kt opis...
dh selamat pakai pun zafran..
buat minum ribena..
susu guna botol lain...
;D
p/s:bila la zafran nk stop botol... ;p

ke-malang-an

adeh la...
mlm tadi pukul 2.15am..
tetibe hset hubby berbunyi..
sy pun terjaga jugak..terus berdebar2..
pasang telinga tgk sape call...
rupa2nya adik ipar saya yg call...
inform dia xcident...
para pemandu n penumpang selamat...
cuma van je ade sedikit kecederaan.....
dorg xcident dgn myVi..on the way dr lumut..
xcident kt politeknik s.alam...
lg 20 minit nk sampai umh...
myVi xtau teruk mcmane..
x mms lak...
pic nienpun terpksa view kt internet coz kt h.set x leh tgk..
oleh kerana pemilik van ini adelah husban sy...
maka kecoh la pukul2 pg carik polosi insuran van tu..
huuuuhuu...
ntah la mcmane nk claim..
pg nie br hubby pg tgk... herrmmm...
alhamdulillah... semua mereka selamat....

Sabtu, 27 November 2010

teman baru....

Adeeh la...
huhuuu... sepatutnye adik saya ni (tudung purple)
dtg n menetap bersama sy hari ni..
tapi...
tempat dia nk praktikal tu..emel suruh start 6hb ni..
herrmmm...
dh siap stanby bilik dia...
baju2 saya pun dah pindah bilik lain..
minah nie plan nk beli rak baju baru...
lantak ko la dik....

bestnye kalo dia duk ngan saya..
leh borak2....
masak2...
gosip2..
dan yang best.. leh pg shoping bersama2... hahahaha....
pastu leh dia jaga zafran sementara makpak zafran pg tgk wayang.. *dh 3 thn x tgk wayang..
huhuuuu......... ;(*
so.. nextweek baru dia datang..
happy!!!!...

manik2...

wah..
cantik kan???
semua nie hasil dr blog Pn.Armida.. tengah2 boring ni apa lagik???
mencarik je baju2 n manik2 hakkksss...
semua ni hasil kerja tangan Pn.Armida
boleh tgk kat sini..

tetibe teringin nk baju hitam..
hikhik...

mcm ni pun cantik kan???cantikk......

nie simple je..
huhuuu...

dan yang paling suka..
mcm nie..simple.. liplapliplap...tebal..
kalo mcmni adik sy pandai la jahit....
jimaattt.....
;D


gambar ehsan dari blog ini:

boleh buat tempahan yerk.. memang x rugi.. ;D

http://lovelymanik.blogspot.com/

p/s: aduuiii.. cantik2nyer.. kalo pandai jahit manik kan bagus??;p

anakk....

sayang anak ibu...
zafran sekarang dh 2 tahun 4 bulan...
dah mcm2 pandai..
dan paling tak tahan..
suka suki je main tampar2 org..
kat mana ntah blajar..aduuiii..sakit tuuu...
semlm tgh ibu baring2 tetibe dia tampar..
sakit dan terkejut.ibu tertolak zafran...

nagis la mamat nie..
geram punye pasal..ibu biarkan je...
abah yang pujuk...mcmne ek??
rasa nk lepuk2 je tangan dia tue..
huhuu...
kalo aku n hubby je xpe..
nie dgn tok nenek dia pun kene lempang..
huhuuu.....

p/s: semua ibubapa mahukan yang terbaik untuk anak mereka

mcm2 nak ;p

sejak adik sy dh habis study..
n jadik full time designer cum tukang jahit..
i like...nmpk je baju2 pesen cantik n simple..
ape lagik.. terus snap pic..
tunjuk kt die...
kain psg pun tiap2 hari jumaat beli..
(gilee..kemaruk la tue.. beli yg murah2 tp good kualiti la.. ade kain tu kt internet harga borong rm25,kt sini hanya rm15 sepsg.. wah.. dia nk letgo cepat2 kot..after raya..hikss.. tp kain OK n bagus)

salah satu patern..
mcm dia ats.. lengan kembung..
simple jerk..
kain warna ni pun cantek kn.. ;D

2nd patern mcm nie..
sweet je rasanye..
warna pun cantik.. hermm tudung baru warna purple pun dh adooo..

3rd.. lagu ats nie..
kain batik sarawak ade 2 lai lagik mak mentua n adik ipar bagik..
haruss buat mcm ni..
warna pink n kunin..
mean kene belik kain utk baju je lah...

mcmni pun cantik kan??
herrmm..
mcm2 lor.. ;p

dan yang penting...
salah satu baju nk uat hujung lengan
jahit manik banyk2..
mcm baju juma nie..
cantek kan???
tapi...
kalo saya yg pakai agak2 jadik cantek x?? ke sebab model tu pakai..
so jadik cvantek?kemacamane??
hehee.. gua pikir la sendirik....
sekian...

p/s: serius penyakit kain ela aku nie.. huhuuu...

msk2 hari cuti..

salam...
semalam cuti..so sempat la masak juadah utk suami tercinta..
zafran pun x hantar ke sekolah..
best rasanya kalo jadi surirumah...
(hikss..dh xkeje sibuk nak keje) ;p
hubby pun xkeje.
tp dia ade kelas smlm...
tghari br blk..
hidangan seringkas mungkin..
SAMBAL SARDIN,BILIS GORENG KICAP,ULAM TIMUN N TAUGEH RANGUP
DAN TELUR DADAR (xde dlm gambar)
dlm 1/2 jam siap msk.. hehee..
walaupun simple.. tp menyelerakan..
alhamdulillah.... ;D

sikit2 lama2 jd bukit.. ;p


wahhh..
lumayan u...
inilah 1/2 hasil simpanan kitorg selama hampir 2 tahun..
dalam besen biru adelah syiling 20sen n 10 sen..
tiada dlm gambar syiling 50 sen..
ari tu hubby ajak tlg kira..coz nk msk ASB..
ye la hujung thn nie dorg kira diveden kan???
hehee.. jenuh gak weh..
sebesen tuuu....
last2 serender sbb zafran kacau...
pastu hubby bw la ke bank mane ek?public kot.. sana ade join ASB x silap...
total adelah...
RM548.60..
hubby x tambah pun utk genapkn rm550..
kennagan duit syiling katanye.. hehee...
best gak kan kumpul2 mcm nie?
sedar2 je dah penuh je tabung...
memang kitorg akn terus menabung... dan ajar zafran utk menabung...
sekiann....

p/s:tu pun bnyk syiling 50 sen terpaksa pakai utk mesen mainan kapalterbang..huhuuu..

Jumaat, 19 November 2010


tadaaa.......
ni lah sarapan kami pagi raya korban..
simple sgt2...
dpt dr blog sape ek?lupa..thnks bebnyk..
hubby+zafran sukee..kalo tau resepi nie dulu..
kan senanggg....resepi sgt sennang....
bahan2:bawang putih cincang+udang+sotong+sos cili+sos tiram+kicap lemak manis+mee kuning+sawi+cili api+tepung jagung..
cara sediakan:tumis bwng putih.. dh naik bau mskkn haiwan2.. tambah sos cili+kicap+sos tiram..
masukkan air.. rasa kuah.. kalo dh ok pekatkn kuah dgn bncuhan tepung jagung..
masukkan sawi+cili api+mee..
angkat dan terus mkn..
kalo tgu klama2.. nnt mee kembang..
muak lak kan????
sedaapppp...nk lg best perah limau+tabur bwg goreng n daub bawang...;D
try kalo x caya..
sekiannn.....

RAYA KURBAN 2010

SALAM...
1st dalam sejarah setelah 5 tahun kawen..
xpernah pagi2 raya ade diperantauan..huhuuu..
tahun nie dlm sejarah..
raya korban kat puchong..
after sembahyang raya baru gerak balik bentong..
wuhuuu..

gambar family...
fotografer adelah hubby.. kikikiii.. ;p
setelah sampai di bentong..
mereka mereka mereka...
sedang tgu utk sesi bergambar.
seronok..
semua ade...
;D
gambar di atas hanya lah 1/3 dr anggota famili saya..
masih ade 2/3 lagik yang x brape nk amik pic..
sbb bz di dapur..
;p
ok la..
malas nk citer bnyk layan gambar je la..
k.ngah's family
wit afeeya+adeeb
k.chik's famili
wit farisya qistina+faris iman..
k.long's famili
wit khairish ameer+khairish ayman+khairish arith zaqwan
anak2 ku...
cucu 1st hingga ke -6 je..
lagik 2 cucu tidoq..
;p
and...
happy famili..
ibu+abah+zafran aqeel
....
best+meriah sgt2...
semua ade...
;D

Rabu, 10 November 2010

slmt pagi..
hermmm.. kalo dh dtg mood nk mask..
ha... ;p pg td sempat lak menggoreng nasik lebih semalam...
request frm hubby..
ingt nk ujat cekodok nasik je..
tp dia suruh goreng skit..
so layannn...
ini cucur nasi..
sedap gak.. rasa lain skit dr cekodok tepung..
lagik sedap..
hubby pun mkn berketul2.. ;D
len kali boleh buat lagik..kaler terover..hihiii

resepi :
blend 1 cwn nasi ngn 1 cwn air+2 cwn tepung+bawang hiris+
cili besar hiris+ikn bilis+ garam dag bancuh seperti bancuhan jemput pisang x terlalu
cair n boleh dijemput menggunakan tgn..tmbh pewarna kunin skit..dan gorennn..

sekian!!!

DINNER..

salam..
hidangan mlm semalam..dah lapar tahap nk menjalar je..
ketar2 kaki/tangan..
nasib xpedih perut..
so.. sampi je umah semalm.. terus masuk dapur..
serius..
memang buke je tudung..
terus msk dapur.. masak nasik..pelik hubby.. kehkeh.,.
x pernah serajin ini..dlm masa 3/4 jam.. maka siap la hidangan ni...ayam msk hitam..
best resepi digoogle ;p sedapp!!

tumi sawi
ayam goreng utk zafran

feberet yg dh 4 bln xnjumpa

ini pinggan saya.. ;D
dh kenyang.. baru ingt nk mandi.. heheee..

Selasa, 9 November 2010

JIRAN KU...

Heh..
amacam korg tgk pun korg dh taukan sape yg bagik??
tentulah... jirah ku yg disebelah kiri..
unty ape ntah.. xtau nama..huhuuu
berbangsa india..
di hantarnye kueh raya pg tadi..
aku suke maruku... ;D
thanks la unty (aku xpenah bg ape2 kat dia) ;p
nanti raya haji aku nk bagi lah..
kueh raya.. (sbnrnye kueh raya puasa hari tue)
OK x?? sedap lagik tau..
fresh.. sedap..mahal lak tue aku beli..hohhooo...
apelagik.. terus bekpes la m,aruku tu..
dan mkn bersama2
ini...sandwishh tuna...tuna semata2..xsempat nak isik timun bagai..
sejak2 msk keje awal pagi ni..
kenyang gak..
sekian.....

Isnin, 8 November 2010

last day lunch

Kalo sorg2 kat opis..
xde hati nk kuar lunch sorg2..
mcm kera sumbang mambang..
hehee..
so.. call McD.. buat order..
rupa2nye diorg x cover delivery ke Bandar Puteri..
hampehh.. dah la gestrik tgh mencucuk nie..
adduuuiiila...
terpaksa turun gak..
kalo pg kedai biasa.. mesti tgh ramai org..
meje pun penuh..
so.. terus pg yang terhampir n x ramai org..

utk pertama kalinya aku try CHIKEN RICE kat AYAMAS
3,4 langkah jE dr opis..
rasa. boleh tahan lor...

ayam 1/4.. amik black paper roast..
tapau mkn kt opis..
harga RM8.20..
kenyang sesagt.. nasik banyak..
tp yang x bestnye..
sayur mayuran xdok..
hampesss..
dah la tuan tuan tanah x suka xde sayur..
WAJIB ade sayur tau.. huhhuuu...
so..boleh tahan la rasa nyer..
biasa2 jer..
kalo saya uatpun lebih kurang kot rasa..heheee ;p
sekian....

Khamis, 4 November 2010



KHAS BUAT KAWAN2 YANG BERAGAMA HINDU..
SEMOGA BERGEMBIRA
dan.
kepada yang beragama selain itu..
ade yang blk kg halaman..
sila berhati2 dijalan raya..
pandu cermat jiwa selamat + sayangilah insan tersayang..
selamat memandu..
saya balik ke ipoh malam ini juga.
selepas isyak..
cuti 3 hari sahaja..
semoga selamat pergi dan selamat kembali ke sini..
amiinnn!!!

-jumpa lagi next week.. bye2-

lelaki vs wanita









AKU, KAU BERBEZA...AKU, KAU ISTIMEWA...


LELAKI

  • Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

  • Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin (yg ada anak pompuan ramai kena ingat ni....pastikan anak solat, tutup aurat, etc) dan dosa anak lelaki yang belum baligh.
BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua,
manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa...jangan percaya sangat)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

WANITA :

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita:

1. ibunya ,
2. isterinya ,
3.anak perempuannya , dan
4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini:

1. suaminya,
2. ayahnya,
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja:

1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat suaminya dan
4. menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki , tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi
pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

-CopyPaste from FB-

Rabu, 3 November 2010

MKN APEE??

aduii..
duk sorg2 kat opis mls betul pg lunch..
perut lapar giler..
last2 mkn je ape ade..
sib baek ade megi ni..


ni la satu2 yg tinggal..
len kali kene beli lagik nie..
sennag kalo tetibe mopod mls kuar lunch..
boleh ar thnh lapar sementara blk krg..
;D
malam nioe nk mkn ape ek???