Jumaat, 28 Ogos 2009

zafran nk blk ipoh :)



Akum semua..
ari nie zafran+babah+ibu nak blk umah opah..
(MIL ibu)
seronoknyer..
nak berbuke ngan opah..
:P

hikhik..
happynyer saya..
jumpa lagi di hari selasa..
selamat berpuasa semua..
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: ya betul..zafran pakai overall gurl :P

Khamis, 27 Ogos 2009

tom yam udang


sahur pg td..
sy uat tom yam udang..
sayur cuma isi batang saleri,carrot+cendawan tiram yg banyak+fishball..
sedap nyer..
hirup kuah panas pagi2..
tapi x pedas pun,cuma letak cili potong skit shj..
mkn dgn ikan kering..
perghh..terangkat..

tp kesian lak kt hubby..
sepatutnya uat telor dadar kn utk dia?
mcm xsempat lak nk uat..
coz masa tu dh pukul 5.30am..
huhu.. :P

berbuka puasa ke-6 :))


best..best..
dpt gak mkn kerabu mangga semalam..
thanks to hubby ku syg..
beli kerabu mangga utk isterimu ini :P
sedap giler.. beli kedai tom yam..
maveles punyer..huhu,
nie mmg mkn sorg2..ratah shj sambil menonton citer qalesya(betoi ke eja??)
layannnzzzz....

dan berbuke semalam sy mkn mee udang..
tapau kat bazar shj..
boleh tahan la rasanyer..
:))

dan juga cucur udang..
sedap juga..kuah kacang dia pun sedap tp terlebih masin skit :P
tp kenyang gak la mkn,besar+sedap..
yg lain2 mcm biasa la..
murtabak..
bubur pulut hitam utk hubby..
air laici..
itu shj...
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: ari nie nk uat kuih utk berbuka..yg paling sempoi :P

Rabu, 26 Ogos 2009

sahur ari khamis =)


pagi tadi sahur nasik lomak simple..
msk dr mlm td lagik..
kol 10 mlm memsk..huhu
msk nasik dlm periuk yg paling kecik..
pas2 utk kitorg laki bini..hiiikksss..
nasik very2 lemak2..
sambal pun ok..x pedas sgt..
bgn pg tadi terus pnskn nasi+sambal..
pastu goreng la bhn2 sampingan..kopok,telur,bilis+kacang..
agaknye hubby teruja dpt mkn nasik lemak..
sy x call suruh sahur pon,
tetibe dia dh terbaring kat sofa..hikhik..
terkejut i..tetibe jerk :P
tp apasal dlm gambo nie mcm over je kaler sambal+kacang??
efek flesh enset kot ek???
dan..hubby ku..mengeleng2 kepala
pabile..nengok isterinyer..
pepagi bute mendeko nasi sahur..
hohoh :))
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
oh ya..
start semalam..setelah kata sepakat di ambik..
kitorg berdua amik keputusan...
utk berbuke..
hubby ckp x yah msk nasik..
msk utk sahur shj..
berbuke beli yg ringan2+buah2+kueh2..
dia kata very kenyang kalo mkn nasik.. :P
so..
saya ok jerk..
tp kalo sy teringin nk mkn ape2..sy msk juga lah..
ikut mood..
:))
dan berbuke semalm..
hubbyku beli murtabak sebijik,kuih tepung pelita,bubur kacang hijau,mee rebus special (kongsi coz banyk giler..) dan air kelapa mude..
best..best..
Jajarkan ke Tengah

*menyelit skit..
wajah happy zafran..
sumbing je senyuman kamu zafran..??
hikhik :P
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
p/s: ari ni mcm nk mkn tom yam + kerabu mangga la plak (cisss..pepagi dh teringin2 ek??)


sahur kami di pagi rabu..
nasi goreng kailan ikan masin..
resepi search google..
best gak..
fresh2nyer nasik..
bgn tido,tetibe jerk menumbuk bahan2..hoho..
15 minit dh siap..
pedas2 skit :P
best...

Selasa, 25 Ogos 2009


ini menu berbuke ari isnin..
x sempat nk update..
msk simple2 jerk..
:P
ayam msk kicap..

dengan kangkung goreng pedas..
x msk belacan..
sedap giler..
ntah mcmane lak leh jd sedap huhu..
msk seikat..
siap ratah lagik..
*msk bln pose xdpt la nk rasa2..main agak2 jerk,sib baik ok.. :)

pastu masa hubby blk keje..
singgah beli feberet saya..
murtabak ayam/daging..
ari2 mesti ado..
kalo x rasa mcm bukan berbuke pose saje..
:))
dan feberet hubby saya..
buah tembikai sejuk..
mmg best berbuka mkn tu..
sejuk jerk perut..
terus jd kenyang..
hehehe..
ekceli..
time berbuke kitorg hanya mkn murtabak+buah tembikai+minum air soya jerk..
pastu hubby dh kenyang..
tanak mkn nasik lagi..
blk tarawih baru nk mkn nasik..
huhu..hubby suruh sy mkn dulu kalo lapar..
kesian lak dia mkn sorg2..
so..tunggu la suami tercinta blk..
pukul 10.30 pm br abis ko..
siap ada tazkirah lagik..huhu :P
tapi perut sy mcm x selesa la mkn lewat sesgt..
mcm x best jerk..
mcmane ek???
:()
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: nk try tukar plan berbuka+sahur la..hikkss
sesaje nk tunjuk zafran..
maklumlah dh pandai berjln..
* gambar sebelum blk kg ari sabtu last week
kehulu hilir dia..
kalo jln2 kat luar zafran mesti pegi ke tayar kete..
xpun pintu pagar..
siap goncang2 pintu..
sampai jiran sebelah pun kuar..
nk tgk sape la yg main2 pintu pagar :P
apapun happy sgt..
tgk zafran..
zafran lagi la happy..
panjang la langkah dia..
huhu..
ibu??tukang kejor la..
:P
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: sgt seronok dpt tgk anak membesar..rasa cepat sungguh sethn.. :))

MALAS :P

perghhh..
tajuk jerk dh negatif..
macamana la nk merangsang minda utk positif.. :)
huhuhu...
ye la..
sekarang nie sy dilanda MALAS yg teramat sgt..
bukan malas nk uat koje2 umah,jaga ank+suami,
tapi...saya malas nak menghapdet blog..
kekeringan idea..
story pun x banyak..
nak amik pic pun malas sekarang nih..
tgk la..kot-kot
2,3 ari nie tetiba sy rajin plak.. :P
nnt sy hapdet bebnyk story ek??
tengkiu...
selamat berpuasa semua...

Jumaat, 21 Ogos 2009

day 1 PuAsA - 22/8/09

first sahur..hidangan adalah sgt simple ok??
ehehh..kesian hubby,mkn ikn bilis goreng+telur dadar+sawi goreng jerk..
sy lak telur mata meriah..
huhu..layan gak mkn,coz smlm we all x mkn nasi..
just mkn mee goreng jerk ptg tu..
dan minum ali cafe+pearl kacip patimah..
sahur pukul 5.15am..
semua hidangan di atas adlh on the spot sy msk..
ye la kunci alarm pun kol 4.45am..terus gegas bgn takut x sempat..
hubby ku mmg kene sahur,kalo miss sgt kesian kat dia huhu :P
lepas sahur..
terus mandi dan solat subuh..
dan saya sauna 1/2 jam..
dan kemudian on9.. :))
saya nk try uat sauna 2 kali sehari la bln puasa nie..
mana tau kot2 berat saya leh kurang??
(FYI..sy dh turun berat bdn beberapa kilo shj..melalui program diet saya ari tu :P..x sempat nk inform la sbb sy lama x on9,tp sikit jerk x brape nmpk perubahan pun..)
tp kene ikut kemampuan la..kalo larat..hikhik..
semoga puasa kali nie sy leh kurus..
aminnn!!!
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
p/s : nk try mkn sesikit yg buleh masa berbuke+sahur..caiyookkk!!!
oh ya..jap lagik sy nk blk kg,nk berbuke bersama keluarga tercinta..bye2..

TenTaNg PuAsA

erti puasa:
Menahan diri drpd mkn,minum dan bersebuh mulai terbit fajar sehingga terbenam matahari kerana Allah Taala.Begitu juga hendaklah menahan diri drpd perkataan sia2,perkataan yg menimbulkan syahwat,perkataan yg diharamkn dan makhruhkan menurut syarat2 yg ditentukan.

perkara2 membatalkan puasa:
  1. Berniat berbuka puasa
  2. Mkn,minum dan bersetubuh pada siang hari dgn sengaja.
  3. memasukkan sesuatu ke dlm lubang rongga seperti hidung,telinga,mulut walaupun tidak mengenyangkan.
  4. muntah dgn sengaja
  5. melihat bulan syawal
  6. haid bg wanita
  7. keluar mani dgn sengaja pd siang hari,jika dgn mimpi tidak batal puasa,
  8. bersalin
  9. hilang akal sbb gila @ mabuk pd siang hari di bln puasa
  10. murtad
masalah2
  1. Jika seseorg bersetubuh pd siang hari di bln ramadhan,wajib atasnya qada puasa di luar bln ramadhan dan membayar kirafat.Kirafatnya ialah memerdekakan seorg hamba sahaya.Kalau hamba sahaya tidak ada/tidak sanggup, hendaklah berpuasa 2 bln berturut2.Jika tidak sanggup juga berbuat demikian,hendaklah memeberi mkn 60 org miskin.Kirafat adlh untuk satu hari puasa yg ditinggalkn.Jika seseorg itu bersetubuh 2 hari,maka hendaklah digandakan 2 kali kirafatnya,jika 3 hari hendaklah digandakan 3 kali,demikianlah seterusnya.
  2. Jika seseorg sedang mkn sahur @ bersetubuh sebelum subuh tetapi nampak terbit fajar ketika sedang mkn @ bersetubuh maka hendaklah mkn/setebuh itu dihentikan serta merta,jika tidak nescaya batallah puasa.jika bersetubuh wajiblah qada dan bayar kifarat.
  3. Kalau seseorg berbuka sebelum terbenam matahari,padahal keadaan waktu itu mendung pd sangkaannya sudah sampai waktu berbuka,lalu dia pun berbuka,tetapi setelah selesai berbuka ternyata matahari belum terbenam maka puasanya tetap sah,tidak batal.
  4. Seseorg yang mkn/minum dlm bln puasa kerana terlupa atau melanggar perkara2 yang membatalkan puasa dengan tak sengaja makan tidaklah batal puasanya.
perkara2 yg makruh dilakukan
  1. berkumur2 dan gosok gigi stlh gelincir matahari
  2. masukkan air dlm hidung secara berlebih2an
  3. keluarkan kata2 yang kotor dan sia2
  4. memandang/mencium bau2an
  5. berbekam jika bekam itu melemahkan bdn
  6. merasa mkanan dgn lidah
  7. mengunyah benda keras yg tidak boleh hancur seperti getah dan sebagainya,
perkara2 yang dibolehkan ketika puasa
  1. menyelam di dlm air dan membasahkan kepala asalkan air tidak termasuk dlm perut
  2. bercelak dan menitiskan ubt ke dlm mata
  3. mencium isteri bg yang kuasa menahan nafsu syahwatnya,begitu juga boleh memegang tgn dan memeluk isteri dlm bln puasa asl dpt menahan nafsu,
  4. suntikan (injection) di bolehkan dlm bln puasa.tetapi boleh juga org yang disuntik itu tidak puasa sekiranya sakit dan wajib qada puasa tersebut
  5. memasuki subuh dlm keadaan junub
  6. perempuan yang sudah berhenti haid/nifas pd mlm hari bln puasa ,boleh melambatkan mandi sehingga subuh.
Adab2 puasa
  1. menjauhkan diri drpd mengumpat,mencela,maki hamun dan perkara2 yg kotor
  2. menjauhkan diri dr perkara2 yg membatalkan puasa
  3. mengurangkan mkn/minum pd waktu berbuka dan shur
  4. mengurangkan tidur terutama pd siang hari
  5. menahan hati dr memikirkan perkara2 kotor dan hina,
  6. hendaklah sentiasa ingatkan bencana pd hari akhirat
  7. menanamkan rasa penuh harapan terhadap segala amal ibadat kita semoga dibalasi Allah dgn balasan setimpal.
keutamaan tadarus A-quran di bln puasa
  1. Tiap2 huruf al-quran yang di baca dalam bulan ramadhan itu diberi satu kebajikan oleh Allah
  2. membaca al-quran dlm bln Ramadhan bererti memohon kebajikan,kerahmatan dan keampunan dr Allah
  3. Puasa dan al-quran memberi syafaat dan org bertadarus al-quran pd bln puasa
sumber info:
Buku "Asas-asas fardhu ain"
oleh
Allahyarham Ustaz Sulaiman Endut


~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : sekadar info dan panduan kita bersama dlm menjalani ibadah puasa..
:))

Khamis, 20 Ogos 2009

zafran dh sihat :))

ya..
setelah diberi mkn ubat..
zafran pun dh sihat..
demam kejap jerk..x sampai 24 our pun.. :))
alhamdullillah..
xde ape2 mslh pon..
:))
ini wajah happy sbb dh baik demam
jln2 sambil pegang remot..
nk tgk wajah x sehat???
nih..
"
"
"

muke sedih jerk..
ibu nk amik gambo pon sedih..
:P
(ape motip x pakai baju,stokin pakai???)
eheheh...
kelakar jerk,
cool fever belah dua yerk,
dahi kecik lagi..hhoho..,
masih mampu bergaya walaupun x brape sihat..

sambil tgk tv..
~0~0~0~0~0~0~o~o~o~o~
p/s: sila layanzz je la pic zafran tu :P

Rabu, 19 Ogos 2009

zafran kurang sihat :((

zafran kurang sihat sekarang..
demam+muntah..
(last muntah pagi td..)
]tapi x panas sgt..
cuma zafran lesu+x larat sahaja..
tgh tunggu babah zafran balik koje..
br bawa pegi klinik..
kesian zafran..
ibu pun risau gak..
nasib baik dia x brape merengek2 sgt..
pandai anak ibu ni..kuat lawan sakit :P
ok la..nk siap2,jap lagi nk pg klinik..
bye2...
:))
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
p/s: zafran mcm dh sihat skit,dh leh gelak2+jln2 ke dapur..ehheh :))

ramadhan :))

Selamat berpuasa..
yang akan tiba tidak lama lagi..
bestnyer...
bulan yang paling best+rileks...
ari2 pg bazar ramadhan.. :P
dan yang pastinyer..
bulan utk membuat persiapan utk ke bulan yang lagi best..
iaitu...
bulan syawal.. :))
macam2 bermain2 di fikiran..
baju raya,kasut raya,kuih raya,duit raya,dan......
semua yg ada kaitan ngan..raya
baju raya tuan umah sudah tempah...
ala kadar sahaja...
adalah beberapa pasang... :))
baju untuk anak bujang sy pun dah ada..(beli masa JJcard day kat JJ wangsa maju)
beberapa pasang jugerk..
mcm2 kaler...
belang2,kotak2,plain,jeans,slack,t-shirt,kemeja,baju melayu..
maklumlah..dh beso,dh leh jln2... :P
tp...
utk babah blom ade lagi..
xpe lah,babah punyer last minit leh beli..
lalalalla....
yang menjadi persoalannyer..
warna ape nak di jadikan warna tema???
sebab..semua baju yang saya tempah bermcm2 warne..
dan semua sedondon jerk ngan zafran punyer baju..
tengah fikir2..
hijau?dah pakai first raya as husband+wife..
purple??pun dh second raya..
oren??dah jugerk..
biru??taun lepas..
so????
kunin kot thn ni..
mcm masyuk jerk kunin ngan wajah zafran.. eheheh,
kebetulan baju sy yg br tempah pun ada warna kunin sepasang..
tapi..kalo merah pun cun kan??
huhu...xperk..raya lambat lagik :P (keputusan leh berubah2 ikut peredaran masa huhu)
ape2 pun..
banyakkan lah amalan di bulan puasa ini..
walau seghairah mana pun kita :P
(pesanan khas utk diri sendirik..)
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: mesti best bgn sahur,pastu terus on9 sampai siang..hikhik terujanyerk...

Isnin, 17 Ogos 2009

wajah terbaru zafran :))

Hye...
eceh..bajet glemer je zafran ni ek??
ni la pic terbaru zafran..
amacam???ade gaya dh beso x.. :P
ni tgh ngantuk la nih..
melepek je kt babah dia..
:))
zafran sekarang dah pandai jln..
sgt laju ok??tertonggek2..
zafran start pandai jln beberapa minggu sebelum besday nye.. :P
sekarang dengar je lagu dia dh pandai goyang2 bdn..
geleng2 kepala..
dan pandai tiru ape yg ibu buat..
ibu nk ketik kuku kaki pun,dia ikut gak aksi ibu..
(sila bayangkn yerk..hohoho :)))
sekarang dh x main la merangkak2..
kalo terjatuh bgn semula..
naik tangga pun nk berdiri..huhu,sabo je lah..
kt Giant pun jln sendirik..tp banyak singgah2 zafran nih,
dan akhirnya...
babah dukung gak lork..
:))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: seronok tgk zafran jln..geram jerk..eheh :))

besday zafran :P

ekceli ni kisah sebln yg lepas..(x sempt update)
(18/7/2009)
celebrate besday zafran..anak beranak je pun..
pg picnic kt hutan lipur lentang (ala..kat highway karak nun???)
ini lah kek yg very simple..
ibu yg pilih..
(thn dpn suruh zafran pilih sendiri lak..huhu :P)

ini la besday boy..
" Happy besday zafran..semoga panjang umur,murah rezeki,jadi anak yang soleh,baik,dengar kata,bijak,pandai yerk..aminnn..."
zafran ngan mak wan..
(zafran kontrol ayu jerk.. :P)
time nk potong kek mood zafran sgt la x cun..
suruh potong kek dia tepis2 tgn sampai la kek jadi mcm pic dia ats..
eheheh...
tgk la..
bestkan sambil bersantai2..tepi sg..
best....
ramai gak join,5 bijik kete..
ada la uat BBQ skit..
bakar ayam,udang,sosej..
layanzzz....
tgh bakar ayamm...
kipas2...jgn x kipas..
abang long..(BIL)
tukang bakar ayam...eheheh,
gamb2 peserta lain xdo..x amik sgt pun..
sbb tuan umah bz layan tetamu...ehehe..
ape2 pun thanks semua...
best giler dpt picnic beramai2 mcm nih..huhu,
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: zafran dpt hadiah beberapa pasang baju ..thanks..

Ahad, 16 Ogos 2009

Akhirnya....

akhirnye...
selesai gak koje hubby ku di kedah..
pergh..penat giler folo dia turun naik ke utara nun..
dan masuk kali ke 4 hubby terpaksa outstation ke sinun..
maka..
saya pun..
menyuarakan pendapat untuk tinggal sajork di umah mama..
kat pahang nun..
penat x hengat..
zafran lak x brape sehat ketika itu (beberapa minggu lepas..)
so..
adalah sgt nyaman+best ddk lepak2 di rumah mamaku..(hikksss :P)
selama hampir 2 minggu..
zafran pun dpt sesuaikn diri ngan nenek+atuk+makcik+pakcik die..
suke... :))
dan selama itulah..
sy tidak on9..
lappy+berukban pun x bw..
(line sgt xcun..felda xde 3g)
rindu banget nk ber "on9"
sila layan je la muke happy sy itu..
muntah ijau???..heheh :P
pedulikkssss.....
now..
sy nak on9 sepueh2 ati..bye2...
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s:nasib ari nie line cun ..