Selasa, 28 Julai 2009

Gaya Asuhan ibu bapa

~GAYA ASUHAN IBU BAPA~

Mari kita memuhasabah kembali diri kita, bagaimanakah cara kita mengasuh anak-anak kita. Secara umumnya kita rasakan tidak melakukan apa-apa kesilapan semasa mendidik anak-anak. Bagaimanapun, mari kita semak tip di bawah...gaya asuhan manakah menjadi amalan seharian kita di dalam mendidik anak-anak...

KESAN GAYA ASUHAN POSITIF IBU BAPA TERHADAP SIKAP DAN TINGKAHLAKU ANAK

1) Jika anak sentiasa diberi kasih sayang tanpa syarat ia akan menjadi seorang yang penyayang.

2) Jika anak selalu ditabahi ia akan menjadi seorang yang penyabar.

3) Jika anak selalu diberi galakan ia akan menjadi seorang yang yakin diri.

4) Jika anak selalu diberi pujian ia akan menjadi seorang yang menghargai dirinya.

5) Jika anak dilayan dengan saksama ia akan menjadi seorang yang bersikap adil.

6) Jika anak diberi pengiktirafan ia akan suka dan sayang pada dirinya dan pada orang lain.

7) Jika anak dihormati ia akan menghormati orang lain.

8) Jika anak sentiasa didampingi dan diterima ia akan menjadi seorang yang tahu menjadikan dunia ini tempat

yang seronok, selesa dan bahagia.

9) Jika anak sentiasa dihargai ia akan menjadi seorang yang produktif.

10) Jika anak diberi perlindungan ia akan menjadi seorang mempunyai kepercayaan diri.

KESAN GAYA ASUHAN NEGATIF IBU BAPA TERHADAP SIKAP DAN TINGKAHLAKU ANAK

1) Jika anak selalu dikecam ia akan menjadi seorang yang suka mengecam orang lain.

2) Jika anak selalu diseterui atau dimusuhi ia akan menjadi seorang yang suka bergaduh dan berkelahi.

3) Jika anak selalu dihina ia kan menjadi seorang yang pemalu dan kurang yakin diri.

4) Jika anak selalu diberi pujian berlebihan ia akan menjadi seorang yang riak dan sombong.

5) Jika anak selalu dilayan dengan kekerasan dan marah-marah ia akan menjadi seorang yang agrasif dan

suka membantah.

6) Jika anak selalu dibeza-bezakan ia akan menjadi seorang yang tidak puashati, irihati dan rasa bersalah.

7) Jika anak dipersalahkan ia akan menjadi seorang pembohong dan pendendam.

8) Jika anak selalu dikritik ia akan menjadi seorang tidak yakin diri.

9) Jika anak selalu dimenangi walaupun bersalah ia akan menjadi seorang yang biadab, suka menyalahkan

orang lain dan besar kepala.

10) Jika anak selalu disisir ia akan menjadi seorang merasakan dirinya tiada harga diri.

11) Jika anak selalu dibohongi ia akan menjadi seorang pembohong dan penipu.

~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~

tetiba rasa sedih lak..

:((

ari nie zafran demam,smlm bw zafran pg cocok utk sethn..

dh bg mkn ubat dh..

dia punye meragam tok sah kata lah..

tp x panas sgt pun,sbb dia leh lg ke dapur nk main2..

ekceli..

masa ibu tgh sibuk2 msk td,

terjatuh lak tutup periuk (x panas)kat bahu zafran..

meraung dia..

ibu kelam kabut dukung zafran..ada kesan merah skit kt bahu dia..

ibu mula2 hangin je..marah2 la zafran,ckp "ibu dh ckp jgn main sini.."..

pastu tgk dia menangis kuat2..terus ibu peluk zafran..

kesian sgt2 kt zafran,dh la sakit bahu+demam..ibu marah2 lak..

(mencabar betul kalo zafran demam..huhu,)

teruknye ibu.. :((

lepas ibu pujuk2 zafran,zafran tertido atas sofa..

dlm 40 minit tido,zafran terjaga sengih2..(dh lupa kene marah)

pastu ibu peluk zafran kuat2..

ckp ibu mintak maaf..zafran lain kali jgn main2 kt dapur lagi (mcm la faham :P)

lps main2 jap,zafran nagis2..

bdn zafran masih panas..

so..ibu mandikn zafran+bg susu (tanak susu,nk ribena)

pastu terus tertido..

sampai babah zafran blk koje..

kesianye ank ibu.. :((

ni zafran tgh tido..sambil merengek2..
"semoga zafran cepat sembuh ye sayang..." sayang anak ibu!!
* harap2 lps nie ni ibu makin sabar layan zafran..

:))
aminnn..!!

Ahad, 26 Julai 2009

i'm back :))

Akum..
pergh..lama betul iesma x online..
rasa rindu sesgt nk update blog tp nk uat camne,masa+keadaan x izinkan..
ye la,dlm masa dua minggu ni,iesma xde kt puchong..
hubby kene outstation ke kedah..
so..kene la folo dia..
xkn nk lepakberdua ngan zafran??
last week lak,lepas celebrate besday zafran,iesma lepak je kat umah mama..kt bentong phg,
hubby lak kene ke kedah semula.. :P
saje lepak umah mama lelame,coz lama sgt dh x citer2+sembang2 banyak2 ngan mama..
mmg best la..lagipun nk biasakan zafran yg dh mcm x brape kenal mak wan+atuk+mak2 sedara dia..huhu, (hangin!!)
gambo2 zafran,mcm biasa la..
sesaje interframe..nnt boring lak baca xde pic..
;P
Lama2 xupdate blog,rasa mcm xde idea plak..
sepanjang cuti 2 minggu nie,gambo mmg jarang2 amik..
sbb sibuk layan zafran yg koje nye malalak tanak ngan org lain..
kecuali ibu dia..
N3 lepas ni iesma story skit la time celebrate besday zafran..
ala..kecil2an jerk..
dan..
mungkin lps ni iesma tenggelam/timbul di arena blog nih..
coz hubby ada koje lg kat kedah..
bebile masa je akn dpt call suruh ke sana..
dan iesma+zafran sentiasa sedia membontot kemane saje babah zafran pegi..
hukhuk.. :P

Sabtu, 11 Julai 2009

EL (bila lak iesma koje??) hingga Khamis

Akum semua..
saje la..iesma nk inform..
iesma akan cuti dr sabtu sampai selasa..
(update:sambung coti hingga Khamis ini :P)
adahal..
nnt iesma inform la kt next n3 ye?
so..sblm tu..
sila la hadap muka zafran ye?
:P

*jgn kompius..yg zafran pegang tu bukan bantal 0r kusyen..itu adalah peha ibu zafran pakai suar tido.. lebar kan?ehheh. :))
ni pic zafran,amik guna h.set koje babah..ok la, :))
ini ibu,amik gambo guna iphone..ok gak kualiti pic..
hikhik..(babah amik pic ibu tgh mkn,tu sbb molot jd mcmtu :P)
so..
ok lah ek?
jumpa lagi..di hari Jumaat :)
slm bercoti.. :))
bye2..see u all..muuaahhh!!

Khamis, 9 Julai 2009

SENAMAN@eXcersise :))


SENAMAN
Selain daripada mengamalkan diet seimbang, senaman juga dapat membantu mengurangkan stres. Senaman amat penting dalam kehidupan seharian kerana ia dapat menyihatkan badan. Senaman merupakan sebarang aktiviti fizikal yang dijalankan secara berterusan untuk beberapa waktu dan dapat meningkatkan denyutan nadi.
  • KEBAIKAN SENAMAN
  1. i. Memberikan lebih tenaga
ii. Meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit
iii. Memperbaiki sistem pernafasan dan jantung.
iv. Memperkukuhkan keyakinan diri
Mengatur cara tidur yang betul
i. Meningkatkan daya konsentrasi atau perhatian yang lebih baik.
ii. Meningkatkan kekuatan dan stamina
iii. Menjadikan seseorang berfikiran positif dan mengamalkan cara hidup sihat.
PANDUAN SEBELUM MELAKUKAN SENAMAN
Memanaskan badan (5 minit)
Pemanasan otot merupakan latihan atau regangan agar badan lebih bertenaga di samping dapat mengurangkan risiko kecederaan semasa melakukan senaman.
Senaman aerobik (20-30 minit)
Menggerakkan keseluruhan badan dalam jangka masa yang telah ditetapkan sekurang-kurangnya dilakukan 3 atau 4 kali seminggu untuk mengekalkan kesihatan. Aktiviti yang selalu dilakukan termasuk berjalan pantas, jogging, menunggang basikal, tali skipping, berenang, bola keranjang dan aktiviti turun naik tangga.
Merehatkan diri / Menyejukkan badan (5 minit)
Lebih kurang sama dengan memanaskan badan. Dapat menurunkan tahap aktiviti dan membantu mengelakkan kecederaan dan kesakitan badan setelah melakukan senaman aerobik.
ZON SENAMAN
· Mengawasi kadar denyut nadi untuk senaman selamat dan berkesan.
· Kadar nadi yang perlu dicapai ketika bersenam ialah 60%-85% daripada kadar maksimum nadi. Contoh:
Umur 24 tahun. Kadar maksimum nadi 200 - 24 = 176 denyut nadi. Kadar nadi yang perlu dicapai ialah di antara
105% - 150%.
· Capai kadar nadi yang perlu dicapai secara perlahan-lahan.
LANGKAH-LANGKAH SEBELUM MELAKUKAN SENAMAN.
1. Berjumpa dengan doktor untuk menentukan tahap kesihatan jika anda:
· berumur lebih daripada 35 tahun (lelaki) atau lebih dari 40 tahun (perempuan dan tidak pernah melakukan senaman.
· Kesihatan yang tidak menentu.
· menghadapi masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, penyakit hati atau lebih daripada satu faktor berisiko penyakit hati.
2. Jangan bersenam apabila anda sakit atau tak sihat.
3. Pilih senaman yang mudah mengikut kemampuan.
4. Jangan bersenam dalam masa dua jam selepas makan.
5. Pakailah pakaian yang sesuai dan selesa dengan senaman yang hendak dilakukan.
6. Bersenam dengan betul. Jangan lupa, ambil masa untuk memanaskan badan sebelum bersenam dan rehatkan diri selepas bersenam.
UNTUK SENAMAN YANG BERKESAN, PASTIKAN ANDA:
· bersenam sekurang-kurangnya 3 hingga 5 kali seminggu.
· bersenam pada sasaran kadar nadi antara 20 hingga 30 minit tanpa gangguan.
· Buatlah senaman aerobik seperti berjalan pantas, jogging, berenang, menaiki basikal, senaman aerobik dan melakukan aktiviti naik dan turun tangga.
Anda boleh melakukan senaman mudah seperti berikut dalam kehidupan anda seharian. Melakukan senaman mudan ini secara konsisten bukan sahaja meningkatkan tahap kesihatan anda tetapi juga membantu anda membebaskan diri dari stres yang anda alami.
ANTARA SENAMAN MUDAH YANG ANDA BOLEH LAKUKAN IALAH:
i. Berjogging.
· Boleh dilakukan bila-bila dan di mana sahaja. Ia boleh dilakukan secara berkumpulan atau seorang diri. Jika anda selain mengamalkan aktiviti berjogging ini, ia boleh mengelakkan anda dari stres.
i. Berjalan kaki
· Ia amat sesuai dilakukan oleh orang yang telah tua dan mereka yang disyorkan melakukan senaman ringan.
i. Menunggang basikal
· Menunggang basikal elok untuk jantung dan pernafasan yang boleh membantu mengurangkan stres. Untuk kesan yang ketara, aktiviti ini boleh dilakukan sentiasa selama 30 minit, paling kurang 3 hingga 4 kali seminggu.
i. Berenang
· Berenang membantu sistem pernafasan, menguatkan jantung dan baik untuk otot serta tubuh badan.
i. Beraerobik
· Faedahnya sama seperti kita berenang. Ketika aktiviti aerobik dilakukan, minda kita berhubungan terus untuk mencapai teknik gerakan selari dengan muzik yang akan membantu kita menumpukan lebih perhatian dan seterusnya mengurangkan stres.
i. Aktiviti fizikal.
· Aktiviti fizikal atau sukan seperti bermain badminton, tenis dan ping pong.

Rabu, 8 Julai 2009

Award From Husna aGaiN :))

Tengkiu..tengkiu...husna
dpt lagi satu award..dr Husna gak..eheheh, yaaahuuuuu!!!
skali ada TAG da...
ehehe..sy suke..sbb ada Tag skalik.. :P
sila layanzzzz...........
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~

1• Write five (5) interesting facts about the person who gave you this award.

Husna
  1. Seorang blogger yang rajin update n3..
  2. ari2 buke blog husna,nk baca kisah2 nyer.. :)
  3. Walaupon jarang2 msk (ye ker?) tp masakan husna nmpk best dan simple..
  4. Ibu yang penyang,anak bujangnye sgt henson boy..
  5. husna adalah kurus..tapi kekononnye nk diet..hikhik,
2• Jot down ten (10) interesting facts about yourself or your hobbies
  • isteri Mohd Ghazali,ibu kepada Muhammad Zafran AqeeL
  • seorang yang sentiasa happy,jarang sedih2..
  • saya adalah seorang yang cool shj,x cepat melenting..tp sesapa yang cari pasal..siap la :P (tp tgk keadaan mcmane)
  • kekadang seorang yang peramah,kekadang idak..kene tgk dulu org yang kita nk tegur tu mcmane?
  • ramai org yang x kenal,ckp sy sombong..tp skli dpt sembang..perh,x ingat dunia..
  • saya garang skit drpada hubby.. :P
  • sejak ada anak sy dh tak tido siang,kecuali tertido..(tu pun kalo tersedar,saya terkejut ungka dan terus terduduk..seyes ok?sbbnye rasa mcm lama no tido,pastu risau lak kt zafran..huhu,)
  • sekarang saya makin bz kerana,nak kene kejar zafran yang kejap2 panjat tangga+dan kehulu hilir...:P dan uruskan bisnes online sy kedaibajuiesma dan FC Bio Sanitary Pad juga siap kan keje2 umah yang x pernah abis...
  • suke membeli x kira di mana,di alam nyata @ di alam maya :))
  • tgh diet nk kurus...semoga berjaya :))
3• Pick your ten (10) most deserving receipients and describe them.
  • Yanie : dia ni sebenarnya kene operate gusi ari ni,tapi kantoi la..takut katanye..hikhik.. :)
  • Khaty : nih tokei besau ni..siap jual jeans budak oke,dan dia adalah bloger pertama yang iesma terjah.. :P
  • K.ninie : k.ninie ddk batu pahat,comey tau k.ninie ni..muka dia licin gebu jerk.
  • K.Rinna : K.rinna ni suka jln2 cari makn,tu best tu..tgk makan2 kt blog dia..pastu vouge ok..mcm mak datin gitu..sentiasa ayu+jelita..

Selasa, 7 Julai 2009

Award From Husna

Thanks Husna..
ccoz bagi iesma awad yang bertajuk..
AMAL 100% ISLAM :))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
Ya...semestinya iesma+suami dan family di kedua2 belah pihak mengamalkan cara hidup 100% islam..
bukan islam pada nama dan kat ic shj..
Juga umat2 islam diluar sana,islam adalah agama yg suci dan agama yang benar-sebenar2nya..
so..jalan kan lah ketanggungjawab kita sebagai umat islam,tunaikan kewajiban..
lakukan perkara yang baik dan tinggalkan laranganNya..
baru lah hidup kita diberkati...Aminnnn!!!
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
p/s: tetiba rasa mcm penceramah bebas lakss.. :P

Ape??Pad Herba... ;))

Ya kawan2...
iesma adalah pengedar sah pad herba FC Bio Sanitary Pad dr di bawah jenama AVAIL..
syarikat ni adalah HQ nyer kt Puchong shj..
so sgt senang nk dpt stok..
:))
inilah pad herba tersebut...
amat banyak khasiat dan kebaikan..
pack hijau adlh pantyliner,pac biru pad biasa,dan pac merah adlh utk aliran banyak/meternity...
dan ini adalah bahagian2 pada pad FC Bio Sanitary Pad..
iesma dh pakai semua pad di atas..
so far adalah bagus+sangat nyaman sbb berangin..
(salah satu bhn adalah daun pudina :P)
so..
iesma dh create satu blog utk pad ni..
nk tau lebih lanjut sila klik link di bawah :))
FC BIO SANITARY PAD here!!!
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : kepada sesapa yang berminat sila inform iesma ye? :P
blom try,blom tau..hikksss

saya masih berdiet :))

hiksss..
jangan ingat iesma dh x diet tau?
iesma masih diet..
last weekend pakai baju yg biasanyer nmpk poyot boncit..
dh x brape nmpak perut ye kawan2..
tp ada penurunan ke ek?iesma x timbang lagi..
umah iesma xde alat timbang.. ;P
hope ade penurunan kilo2 ek???
so pg td iesma bekpes ngan menu di atas..
sandwish sardin..sedap gak,tambah cili api,,berasap perut..
minum air suam shj...
lepas sip kemas2 umah,jemur kain,lipat kain..
iesma telah....
skipping...
tali skipping nie beli last week lg..
sgt la murahnyer harga ok?
RM2.10..ala..patutnyer RM2 dh dapt...
pagi tadi dh loncat 100x..tp terstop2 sebab sangkut2..
nk abis kan 100,3 kali brenti.. :P
masa mula2 iesma loncat tali nie..depan2 zafran..
zafran sgt terhibur ok?
siap terkekeh2..pastu tepuk2 tgn..sukati sgt la..
agaknyer buruk beno la ye ibu loncat..
sampai ketawa kekeh2...pastu dh gelak2 nk dtg kt ibu..
terpaksa la stop dulu...
lepas pd tu,tunggu zafran tido baru ibu skipping..
hikhikhik...
dah penat2 loncat..
minum lak air yang best ini...
BIO AURA dr Hi-O..
ala..iklan Azizah Ariffin TV3 ngan AIDA Gadis Melayu tu..
hikhik...
feeling artis ok??air ni bagus...sedap jerk..x payah msk2..
sbb dia dh tapis ngan 6 biji filter dlm nih..
soft jerk air nyer..mcm mineral water..
berbeza sgt rasa ngan air yg x tapis... :))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : lagi seminggu kene diet,tp mungkin nk terus kn sbb pose dh dekat benau nih.. :P
so kalo ada penurunan nnt iesma enterprame..

Isnin, 6 Julai 2009

Jenjln bersama adik2ku :))

Kisah di ari ahad..(semalam :P)
cadangnye nk ke pasar pagi stadium s.alam,tp bertolak dr umah pun kol 12.35pm..
so.sampai sana matahari dh terpacak atas kepala..
sgt mls nk jln dlm panas..
so terus ke warehouse sale dlm stadium melawati..
pic di atas dan bwh adalh semasa OTW ke s.alam..
:P
zafran seperti biasa..
kene je air-cond..tido..zzZZZzzz..
bior je la..kalo x melancat ke depan+blakang nk pg kt mak zai..
kusyuk tol zafran..
heheheh
ini adik2 saya..
yg rendah nombor 6 nama dia ismatun adawiah (bawah iesma)
yg tinggi tu adik iesma yg ke 7,nama..Izaidatul Akma
(ramai lg adik2..len kali le enterfame ek :))
zafran sudah tentu2 x pakai kasut..coz takut kasut tercicir..
dh banyak kali ok?pengajaran..huhu :((

Hubby ku sabar/tabah dukung zafran..
suruh bawa stroller tanak..
kata kejap je lah..hape lah..
so..rasakan..dukung sampai lebam..
iesma dukung betul2 time hubby pg solat..
ehhehhe..
:P
pengajaran gak nih..
masa sessi pilih memilih kasut
huh..bdk berdua ni dpt enterprem ngalah kn ape jerk..
huhu..
gambo iesma xde..sbb jadi jurufoto..
hampess...
ni masa parking kt blakang Plaza Alam Sentral..
hubby nk cari barang skit..
:))
hubby yg berkerut2 dahi menengok wifenye x lekang ngan h.set..
siap geleng2 kepala lg..
sikit2 amik gambo..
"suke ati lah b...janji bahagia.." agaknye tu la kata hati dia ek??
ehehh :P
kan dh ckp..sy dan zafran mesti dpt skit je enterframe..
huhu...
:P
zafran tersenyum bahagia..
bebas dr dukungan babah..
hikhik..
punya lah susah nk suruh dia pandang kamera..
akhirnye dpt gak..huhu.
:))
tomey kan?
satu ABC share ber 3..
tu pun x abis..
siap ada kacang sepat lg dlm nih..
ingtkn badam hiris..
ciss... :))
dh mkn terus blk..
ari dh petang..zafran dh tido kt dukung babah..
mesti kebas2 tgn babah dukung zafran.. :P
hantar adik2 kt umah sewa,kt apartment tepi Giant Stadium S.alam..
pastu gerak blk puchong... :))
beg ni sgt cun..
lg pun iesma suke beg besau2..
sesuai ngan body iesma..
belang merah+itam..x brape jelas pic..
RM15 shj.. :))
ni lak sandle..RM15 gak
beli sandle jerk,x kose nk beli kasut tumit..
akit2 betis pakai,time2 gemuk nih..mmg sakit betis..
kaki xdpt tampung berat bdn kot?
dan ini lak..
notebook cooler..(kipas)
warna putih lutsinar..
RM20..
pastu adalah sikit2 brg yg lain..
x sampai seratus pun..
sgt2 penat...
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
Mlm hubby ajak pegi pasar mlm+psaraya Hero..
nk beli brg dapur..
so kuar la kejap..
kol 10.30pm dh sampai umah..
hubby+zafran terus zzzZZZzz..
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
sekian..

Ahad, 5 Julai 2009

meriahnyer sabtu :))

Assalamualaikum...
dh lama rasanyer xupdate n3..(baru 2 ari :P)
saje la nk enterframe pic ari sabtu...
ekceli ni pic masa pg kenduri kt presint 9 putrajaya..
sepupu kawen..eheh..
:))
ni pic kami bertiga..
zafran time ni tgh ngantuk nk susu..
pas amik gambo nangis2..
sabo jen lerk..
:P
iesma sgt bajet sbb amik gambo sendirik..
xperasan rupa2nyer ada org tgh tengok2..
malu betol..hukhuk..
pastu dh malu nk enterframe lelebih,
pic pengantin pon xde...
ehehhe..
ambo sendirik..
dia kesian kt kitorg..amik gambo sendirik,
sampai mesti ade je muka xdpt enterframe..
x ibu,zafran..babah kompem msk,dia ddk tgh2..

ini adik iesma,
umo..19 thn..ank no 7
amik kos designer kt poli..
praktikal kt butik..
so baju dia cun2 wo..
ngalah kan i lagik..
bab2 melawa,memang dia lah..
pandai jahit baju+manik2..
family iesma semua temph kt dia jahitbaju+ manik..
bayar...harus,kesian lak kt dia..
bukan senang nk jahit manik ok??
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
lepas blk dr umah kenduri..
sepupu+kakak2+mama+adik2 semua dtg umah..
meriah giler..besh sesegt..
:))
sembang2+mkn asam+buah2an yg iesma beli (ada kt n3 lepas)
dlm pukul 8.30pm..
lps mandi2 semua bertolak blk..
ye la..masing2 ada hal esknye..mama ade jiran kenduri (abah x dtg)
k.long nk blk umah MIL..
k.ngah nk pegi umah pakcik belah husband..
so..tinggal lah kami sekeluarga+adik sy yg poyo di atas..
hikhik..
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : gmbo mmg x bnyk,sbb mls nk enterframe sibuk nyembang sajork..huhu :P

Khamis, 2 Julai 2009

Zafran dan spongebob :))

masa pg pasar mlm ari tu..
hubby dukung zafran..
tgh tgu ibu beli barang..
kebetulan sebelah org jual belon..
(bukan man belon ok?? :P)
zafran sgt teruja tgk belon2 tu terapung2 diudara..
siap buat isyarat kt babah..
zafran sebut.."babah..babah...babah.."
sambil tergedik2...
babah dia tgk muka zafran pandang belon...
babah terus la pg beli..
leh thn gak rege..
RM5..dh sampai umah...
idak la jagun benor pun..
uat x layan je ngan belon nih..




ni je pic yg ado..
so..layanzzzz..
sekian..

Mcm2 stoRY..

akum...
nie iesma nk enterframe buah2an yg di beli kt pasaraya HErO ari tu..
buah angur,2kilo lebih..baru RM13.30,buah jambu tanpa biji..sekilo lebih..lupa dh brape hinggit..
buah apel ijau 10pcs RM2.90,nenas RM1.59,dan memapelam bulat..4 biji @ 1/kilo RM2.50..mahal betul..beli kt pasarmlm..
semua sedap+rangup+gebu..
huhu..siap beli serbuk ok?
mlm krg kalo jd kakak2 iesma nk terjah umah iesma..
so..mkn reramai asam nih..mmg sgt layanzzz..
sambil sembang+gelak2..
:P
~0~0~0~0~0~0~0~
ape kes tetibe kucin lak nih??
iklan jap ek???
saje la nk enterframe kucing2 yg dh kembali ke pangkal jln..
huhu..ingat dh ilang/mati anak2 kucing nih..
rupa2nyer dia sorok kt umah jiran..
hampess..
dah la beranak atas sofa iesma masa iesma blk ipoh beberapa bln lepas..
pastu penat2 hubby basuh..
masa dlm pantang hubby siap beli ikan (frieskies dia x makan langsung,)
blagak lak tu..xnk ikn mentah...
tetiba masa kitorg kuar jln2..blk2 je tgk anak2 dia dh ilang...
maknyer ada...pastu mengiau x renti2..
asyik le lapo..br pas bg nasi+ikan pun nk lagi..siap ikut ke dapo..
pandai lak tu..pilih lauk je dlm nasi..
nasik x mkn..hampesss.... :P
tetibe smlm,dia bw anak2 dia dtg sini...
tau pon..jiran iesma bukan bg mkn pun..huhu,
so gambo dia atas ialah...
mak kucin x mkn pun,dia bg anank2 die mkn...
*kucing pun syg anak,manusia??buang2 je anak..nk beranak kn bdk tu punyer la...***** ehehe)
p/s : sy adalah sgt kureng suke ngan kucing...xkisah la lawa ke idak..mmg x brape sukeee!!!
~0~0~0~0~0~0~0~
sambung semula....
:))
sekarang sy tgh mkn laksa...
isi bnyk2 salad,timun out of stok la plak. :((
sedap...
perah asam limau bior masam2 skit..
huhu..kuah+ulam2 licin...
laksa x abis,sbb kenyang giler hirup kuah+mkn ulam2an..
kenyang..alhamdulillah...
:))
sekian....