Selasa, 30 Jun 2009

Award From iBuzAaZ


Now I have to follow the rules and the rules are : -

1) Accept the award, post it on your blog together with the name of the person who has granted the award and his or her blog link.
Ekceli award nih ibuzaaz yang kasi..thanks akak,bestnyer dpt award..eheh,ekceli iesma adalah silent reader blog ibuzaaz nih,comel lote la akak nih..masih peringkat kenal-mengenal drpd tulisan2 beliau.. :))

2) Pass the award to 15 other blogs that you’ve newly discovered. Remember to contact the bloggers to let them know they have been chosen for this award.

kepada follower2 iesma,
yang xdpt lg award mcm nie leh amik ok?sgt di alu2 kan..
:))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : ibuzaaz ni sgt come+lote..
:))
akak thanks bg iesma award nih..huhu,terharunyer!!!
:P

Isnin, 29 Jun 2009

saje nk enterframe :))

Ni gambar raya tahun 2007..
zafran pun blom ada lagiks..
sesaje nk enterframe..
:))
masa nie sgt slim ok??
pakai baju kurung moden..huhu,
sekarang baju nie dh pas2 body,kain dh tentu2 senak perut nk pakai..
mcm nangka la gamaknyer...
babah zafran..
sgt bajetkn??
hihi..babah zafran ni pelik skit..suke uat surprise...
nak tau aper???eheh...
kejap ye...story mory kt bawah...

ini sy...
muka sgt terkejut kah??
xde lah..ni pun tgh uat muke bajet...
pic masa OTW ke Bahau..
:))
duduk belakang ngan zafran,kalo ddk depan..
zafran sibuk nk drive sama babah dia..
huhu...
berbalik pada citer terkezut td...
ini lah bendanyer...
"
"
"
"
sumpah...
selama ni iesma xtau pun ada h.set mcm nih..
skrin je ade..
button2 semua xde..just touch kt skrin ngan jari jerk..
sy amat jakun ok?? :((
ada gak tgk kt TV iklan h.set cenggini..
tp x amik pot pun..just tgk jerk..
hinggalah
pd suatu ari...
hubby ku telah membawa blk bendalah nih..
wow..
rasa mcm xlayak je nk pegang..
mmg cun+eksklusif...
heheh...
body putih..sweet jerk :))
ooo..namenye iphone..
memory 16GB,
besokn?leh letak mcm2 benda alah dlm nih..
lagu2 ke,game ke,ikut suke ar..
tp...
ni bukan iesma punyer..ini en.hubby punyer...
bior la dia melaram ngan hset nih...iesma x jeles pun..
sbbnyer..
h.set nie akhirnyer akan jatuh ke tgn saya juga...
muahahahahh...(gelak jahat!!!)
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: nampaknye xde la hadiah ari jadi sy bulan 8 nnt,huhu...sbb dh berabih kt iphone nih..
hampessss....!!

tips kuruskan badan :))

Hye,kt sini iesma sertakan tip2 nk kuruskan badan..kepada sesape yg tgh diet tu,leh la ikut ok??good luck.. :))

1. Jangan Berlapar
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar ‘muscle’(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. Ambil sesuatu yang pahit sebelum makan
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. Minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma
simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. Elakkan minum minuman yang bergas
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. Kurangkan pengambilan garam
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penakungan air. Mengurangkan pengambilan garam
bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. Ambil sarapan pagi
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan peng ambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. Makanlah dengan perlahan-lahan
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara
perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. Kunyah makanan kepada cebisan lebih kecil
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. Kerap makan
Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit ;daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Elakkan makan makanan ringan/ snek/ cekedis
Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah .

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. Ambil makanan yang berempah Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitami n, mineral dan sedikit lemak.

17. Simpan Satu Diari Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar.Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. Untuk mengempiskan perut, gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing

i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat,kemudia n sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : iesma masih berdiet,mkn buah shj..tp weekend aritu terkantoi..mkn nasik umah SIL..huhu,
:((

Ahad, 28 Jun 2009

AwaRd+TAG fRoM PoSh76

The rules:

1• Write five (5) interesting facts about the person who gave you this award.

  1. Kenal dalam blog
  2. Suke baca n3 Posh76 banyak pasal mkn2..huhu :))
  3. Rajin bg komen kt blog iesma,xpecially bab2 diet
  4. Seorg yg pandai jgn body,kuat mkn pun body maintain gitu
  5. Nak jd mcm dia,sbb rajin uat senaman+poco2..
2• Jot down ten (10) interesting facts about yourself or your hobbies.

  1. Suke search internet,kalo line x cun mmg sgt bengang :))
  2. tgh diet nk kurus
  3. Suke baca citer bloger2 lain
  4. suka shoping+window shoping
  5. tiap2 bulan akan beli baju anak..
  6. suke barang yg cantik+murah..tp..berkualiti
  7. Pakai barangan mekup silky girl+bedak miyami cosway..
  8. Kalo dpt jejln,senyum sampai ke telinga..
  9. Sgt suka kacau zafran sampai nangis..ehehe
  10. isteri yg dengar kata suami..ehhehe,(kekononnyer..)

3• Pick your ten (10) most deserving receipients and describe them..

  1. Yanie,ibu muda yang dah ade sepasang anak yg gebu,tiap ari chat ngan beliau..eheh
  2. khaty,first bloger yang iesma terjah umahnyer,sebaya ngan iesma anak dia Ryan sgt encom..
ala..dua je lah,sbb yang lain2 mcm pernah dpt award+tag mcm nih..huhu,

4• Leave a comment on the receipients’ blog to tell them they’ve been tagged....

boleh sajer..jap lg ar terjah blog kekawan..


5• Paste the award badge in your sidebar...
nanti free tepek la.. :P

ke bahau lak :))

Hari Sabtu,lps blk dr umah Khaty..
blk siap2 beg..kitorg nak pegi mkn duyan..
dokek bahau..
umah kakak ipar iesma..
kan ke musim durian?umah dia ada la durian..
so ajak la kitorg mkn kek sane..
heheh..
:))
iesma+hubby mkn duyan 2 biji shj..
suke tp mcm x lalu sgt nk mkn..
durian dia best..isi putih,manis+lemak sgt..
yg dlm kotak tu tapau bw blk puchong..
pastu kene pas2 skit la kat adik+adik ipar..
iesma amik 2 b iji cukup la..
buah manggis pun ade..
ni skit jerk..sbb x kutip lagik..
:))
SIL iesma ni tukang jahit..
ada kedai lagi..
suami isteri menjahit..
jahitan sgt cantik,standard butik..
suami SIL jahit baju melayu mmg cantik giler..
sesuai ngan upah..
mmg mcm pro punyer..
dorg suami isteri ni study jahit-menjahit..sbb tu terror..
pastu berniaga brg2 menjahit..
see..banyk kn barang?
ekceli iesma pun nk tempah baju kt akak ipar..
kain x beli lagik..ckp je dulu..(walaupun tempahan dh lama stop..ekekek)
huhu..mcm xde mood nk beli kain,sbb skrg tgh gemuk..
nk uat baju ape ntah..huhu :((
mesin jahit industri je ada 4..
huhu..
:))
ni anak sedara yg bongsu..
Farah kerinting..ehehhe
:))
semalam dlm pukul7 kitorng gerak blk puchong..
zafran sepanjang jln tido..tp masa kt pedas sedar la plak..
panjat sana sini..huhu,penat nk jaga..ekekek
:))
sekian....

terjah umah Khaty :))

Pagi sabtu..
iesma+zafran pg terjah umak khaty..
kan khaty nih tokey jeans bundle baby??
so..sy sgt teruja nk beli jeans ,murah+cantik utk zafran..
ni dh nak balik sesgt baru la teringat nk amik gambo..
*lihat la iesma yg lebar,berbanding khaty yg kecil molek orgnyer..eheh..
heheh..
anak khaty,Ryan sgt ensom tau??
kan main aktif lagi dia bermain2 ngan zafran..
cute sgt..geram jer tgk Ryan nih..
:))
apalagi sembang tak ingat lah ngan khaty..
huhu..sama2 kecoh jumpa..
meriah jerk..
hiks...suke+happy..

ini lah jeans2 yg iesma beli..
ada satu lagi jeans itam,
zafran dh pakai pun..
huhu..
mmg cute2 je kn??
jimat la duit beli jeans zafran..
semua cantik2+kelihatan baru..
so kepada sesape yg nk beli jeans utk baby boy+girl..
utk kanak2 boy/girl pun ada cantik2..
huhu...sila klik sini utk ke http://ryanzprelovedjeans.blogspot.com/ khaty..
x menyesalnyer lah..
ehehhe..
:))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s :sgt geram ngan ryan ensom boy..hahah!!

Khamis, 25 Jun 2009

Award+TaG FroM iNa

Thanks ina sbb sudi bg award..ehehe,
siap kene jwb beberape soklan oke??
~0~0~0~0~0~0~0~0~
1. Kenapa korang rase korang patut dapat award ni ???
sbb..dh ina nk bg iesma amik je dgn besau ati..eheh,

2. Ucapkan penghargaan korang pd sape setelah terima award ini.
Ina thanks a lot ina semoga ina menjadi bloger tegar ok?
dan rerajin la update n3..eheheh
:))


3. Korang wajib bagi pada 10 orang penerima award ini plak.
senang citer semua follower iesma leh amik,jgn segan silu..amik2..
boleh gitu??
p/s: ari ni mcm xbest ar..
Day 3 0n DiEt
(semalam n3 br update)

Pagi sarapan nih sahajork..
salad+timun+tomatao+sos+telur..sama mcm semalam,

tghari lapar..mkn jambu nih...
:))
dan mlm hirup sup sayur+sayur yg besh..
sup sayur ni iesma x tumis bawang pun,just rebus isi ayam+fishball+tofu kering+cukup rasa+mskkn sayur tu jerk..
sedap sesgt..
(rindu lak kt nasik..huhu :)) )
hari ni sauna kejap jerk,dlm 20minit..
rasa mcm x brape larat..
huhu..
knp ntah???
sekian...

Rabu, 24 Jun 2009

PandUaN NiLai KaLoRi DLm MaKaNaN :))

Ekceli buku nie iesma amik kat klinik masa dlm pantang ari tu la..
kekonon nk follow..
tapi hampesss..
:((
buku ni dia senaraikn nilai kalori dlm segala alah mknan dlm negara kita nih..
dr ayor msk yg 0 kalori tu pun dia bgtau hokey..
so dgn adanye buku ni leh la iesma pantau nilai kalori yang iesma amik everyday..
:))
so..sgt bagus,
iesma leh tau brape kalori yang diambik jika mkn somethings..
jadi amat takut ok nk mkn bebanyk..

nnt iesma bg la contoh2 mkn yg biasa di ambil+nilai kalori skalik..
n3 akan dtg lak ek?
so..
good luck utk geng2 yg tgh diet..
chayok3x..

Sgt SeDih KaN??

Hok aloh..
anak saper la nih..
nangeh x hengat :))
sesaje kacau zafran..
ingt nk join contest bertudung anjuran saper erk ari tu..
tapi modelnyer agak kureng bagi kerjasamalerk..ehhe..
zafran memang la anak lelaki sejati..
dia memang pantang kalo iesma letak tudung atas pala dia..
memang mcm ni la gaya nyer..
menangis2 mcm kene dera...
mcm terharu sgt..hukhukk..
bertambah2 la skit ati dia time nih..
iesma tgh gelak terkekeh2 ok?
kalo babah zafran ada ketika ini memang kene sound punyer lah.. :))
tp kalo letak cap+kopiah ok lagi zafran segih2..heheh..
bagus2 anak ibu..
sayang anak ibu..muah...
Harus menyelit ok??
pic smlm..
:))
sekarang suker enterprem la..so layanzzz.. :))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : ari nie mcm x brape sehat :()
DAY 2 on DiEt
:))

8 am - bekpes ngan sekeping sandwish+salad+timun+telur hancur yang digoreng ngan bawang+sos+air pearl kacip patimah
9 am - lap lantai umah guna kain buruk,xpakai btg mop.. bawah hingga tingkat atas (mcm org korea cuci lantai,sila bayangkn erk..mengah tahap gaban i..hukhuk)
11.30 am - 1/2 jambu batu xde biji+air suam
12 pm - lompat bintang 100x..(sangkut2 ar..)
2 pm - sauna 40 minit (2 sesi)
3 pm - ratah ikan siakap stim (panaz kn dulu erk..) belen mlm td.. :)) + air suam
7 pm - kuah laksa+salad+timun+limau kasturi+cili api+bawang besau..laksa mkn seurat jerk..pastu hubby abiskn (kalo mkn laksa..apa motif xmkn nasi???)
8 pm - sauna 45 minit (2 sesi)
11 pm - mkn epal 1/2 bijik..
12 am- tido... zzZZZzzz...
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
  • ari ni pun x mkn nasik.. :))
  • banyak minum air suam..
  • sauna sehari dua kali uat,kalo ikutkn kononnyer xleh ari2..takut kulit kering,tp jenis kulit iesma berminyak..so far tgk ok jerk so teruskn shj..
  • Lompat bintang xleh nk uat bebetul..zafran meloncat2 skalik sambil bergelak ketawa,pastu langgar ibu ngan walker..huhu :)) kene tgu dia tido ar..
  • ari nie atas nasihat posh,isma dukung zafran kt laman umah kulu kilir selama 20 minit,menguap2 zafran..hikss...ibu berpeluh2..thanks posh..
  • semoga esk tidak kantoi diet ku..ehehh :))
p/s : sebenarnya ada pic yg nk enterprem,tp dh berjambang tgu,internet agak lem..so,len kali la :))
sekian...

5 TiPs KuRuS

1 Senaman ~
Tips kurus paling berkesan melakukan senaman selama 20 minit, sebanyak 3 kali seminggu. Bagi yang sedang berdiet, sebaiknya lakukan secara seimbang dan mengikut kemampuan diri. Mulakan dengan perlahan-lahan ini tidak akan membebankan badan…

2 Makan Makanan Sihat ~
Seimbangkan diet anda, lebihkan buah, sayur dan ikan. Kurangkan daging merah dan makanan ringan pastinya anda akan menjadi sempurna. Ada juga tips - untuk kurus menyatakan supaya menyimpan buah apal hijau di dalam peti sejuk dan gantikannya menjadi snek apabila anda berkeinginan untuk mengunyah. Gantikan juga air berkabonat dengan jus seperti apal hijau, carot, oren, limau dan sebagainya mengikut kegemaran anda. Yogurt juga baik untuk mereka yang sedang berdiet…

3 Kurangkan Makan ~
Kawal diet anda, makan hanya pada waktu yang betul dan kuantiti yang berpatutan. Salah satu tips lagi adalah dengan mengurangkan separuh dari kadar pemakanan anda sebelum ini, contohnya sebelum ini anda makan 2 senduk nasik, ketika dalam proses diet cuba kurangkan kepada 1 senduk sahaja. untuk mengurangkan makan juga boleh dilakukan dengan menambahkan serat yang banyak di dalam diet anda, makanlah sehingga 5 kali hidangan berupa buah-buah dan sayuran. Diet buah-buahan ini boleh juga di ambil diantara waktu makan jadi perut anda tidak kosong dan lapar lagi… pastinya program kurus anda akan berjalan dengan lancar.

4 Eskpresi Diri ~
Lakukan apa yang anda ingin lakukan. Katakan apa yang anda ingin katakan serta lakukan segala yang betul untuk diri sendiri. Sibukkanlah diri dengan aktiviti kegemaran, jangan membiarkan masa anda terbuang begitu sahaja. Ini dapat mengelakkan dari anda berfikir untuk makan apabila bosan sebaliknya anda pastinya akan sentiasa gembira dan ceria… Begitulah ekspresi diri juga turut menyumbang dalam mengrealisasikan program kurus anda.

5 Kawal emosi ~
Satu lagi tips kurus yang tidak harus dilupakan dalam program kurus anda, bijaklah mengawal emosi dan pemikiran anda, dengan ini anda akan bersedia menerima sebarang kebarangkalian dalam hidup. Tingkatkanlah keyakinan diri dan hargai diri sendiri pastinya melakukan yang terbaik kepada diri sendiri. Sebenarnya tabiat pemakanan juga ada kaitannya dengan emosi diri jadi untuk merealisasikan anda, pastikan pengawalan emosi yang terbaik. anda juga akan lebih akan lebih berkesan dengan mengamalkan gaya hidup sihat……

Isnin, 22 Jun 2009

DAY 1
i'm
On diet

7.20am - sauna 35minit :))
8.30am - bekpes dgn 1/2 epal hijau + teh pegaga panazz tanpa gula
11.45am - Lompat bintang 100x non stop :))
(memang la,kalo skipping dh lama tersangkut2..ekekek)
2.00pm - lunch ngan salad+timun+tomato cicah sambal+sos+sup kosong+air suam..
4pm - lapor la plak.. epal sepotong+amggur sebiji+air suam
5.30pm - sauna 40minit
8.30pm - dinner ikan siakap stim+salad+timun+sambal kicap pedas2..
11.45pm - sebelum tido vakum umah+lompat bintang 115x..
tido...zzzZZZZzz.. :))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : yes..yes..berjaya x mkn nasik hikhi..suker.. :))

Teh pegaga :
bukan teh kurus yerk..ni teh HPA hubby beli masa dlm pantang..baru tergerak nk minum,
khasiat :
Untuk kesegaran badan & membuang kepanasan dlm badan :))
~0~0~0~0~0~0~
sekian...

Target turun berat badan :)) dlm 20 ari??

alamak..,masa dah suntuk..
:((
lagi 20 hari jerk..
dlm masa ni iesma kene turun kan beberapa kilo berat badan iesma..
penting..&..wajib!!!
kalo x memang kantoinyer la..
huhu..
mintak2 la berjaya..
iesma akan try berusaha...
tadi dh discuss ngan hubby..
ckp dlm masa 3 minggu ni cuti dari masak2..
sbb krg kalo msk,mesti nk kene mkn kn??
so..x msk la..
kalo mkn pun nk mkn buah2+sayur2an sahajork..
boleh ke ek???
boleh @ x mesti kene uat..x boleh tidak..
huhu..
berat badan iesma dirahsiakan dulu..
nanti kalo berjaya baru iesma citer ok??
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
my lovely reader..(ade ker?amat bajet skalik aku ek??ehehh)
please doakan iesma berjaya dlm misi turunkan berat badan ni ok??
love u all..
muah..muah..
:))
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: start now..iesma try citer pasal diet ok???enry mkn2 skit2 leh nyelit kot..hikhik..

Ahad, 21 Jun 2009

3 of us :)) haPpy..

sesaje nk interfreme kami ber3..
eheh..sababnyer,punyer la susoh nk bergambo ber3..
ada je halnyerk..
tgk la tuh,
zafran mesti kantoinyer lah..
huhu...
:))
tapi tomei2..kn?ekkek..
kadang2 muka ibu sipi2 jerk..
babah pun x brape suke bergambo..
low profile..hikhik..

last2 amik gambo muke sendirik la pulek..
:))
*kalo nyampah cepat2 la skroll ke bawahsepantas kilat ek?
eheheh :))

mamat ni usah ckp la..
memang lepas dia..dia..
sayang zafran comei..
*baru lepas kene marah sebenarnyer..ekekek,
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s : mutu gambo agak kureng..pakai h.set sajork,lampu umah pun suram2 kuku jerk..

errmmm... :))

Semalam adalah ari ahad yang kelam-kabut,
apa idaknyer,pepagi bute hubby dpt call kene outstaion ke Gurun,
kene pg on the spot gak..serta-merta..
sebab ada genset problem..
sebabnye kt kedah kan ke koje ari ni??
so..kene pg jugak2 ari nih..
harus x ikut gi outstation???mestilah ikut..
udah siap2..tetiba org petronas gurun ckp problem dh sattle..
so idak jadik pegi ler..
bengang giler..
nk kemas beg je satu hal,tetiba x jd lak..
tapi aku sukerk...leh kuar mkn yong tau fu mlm nih??
hikhik.. :))
so..mlmnyer,kitorg anak beranak ke kinrara..
:))

kuah sup yang lazat..
mmg ada ummmphh...
semangkuk besau i amik??
terus mkn puas2..
nnt xde la nk kene pg sana selalu2..
huhu..

ABC yang nyaman..
dh lama x mkn ABC sebenarnyerk..
mmg layanzz..

mmg kuar mkn YTF sajork..
itu pun dh kenyang amat..
sedapnyerk..
huhu..i suker..
zafran pun layan YTF..
:))
ini muka si tembam yang dh kenyang+pueh ati..
ngeh3x..
:))
zafran...
penuh2 molot mkn..
sua je mknan terima jerk..
hikhik..
dh kenyang jejln2 jap..
xde beli ape pun..
pastu terus blk umah..
layanzzzzz....

"SeLaMaT HaRi BaPa,BaBah"

"Selamat Hari Bapa,babah.."
dan
"Selamat Hari Bapa,abah (atuk zafran di kedua2 belah pihak :))

Thanks a lot sebab jadi babah yang teramat2 baik+best..
we love u babah...muah..muah..muah!!!
Zafran memang iesma akui sgt rapat dgn babahnyer..
kalo abah dia ada kt umah,kan main gedik lagi..
sikit2 babah..semua babah...
"amma"..kadang2 jerk sebut..(x ajor pun,dia yg panggil iesma amma)
huhu.. :))
sekarang lagi lah..
dh pandai nak ikut babah pegi koje/jalan..
nmpak je babah kuar pagar pg kekete..nangis2..
apa idaknyer..
mlm tido celah ketiak babah..
nangis babah uat susu..
berak+kencing babah sattlekn...
ibu???rehat lak..siang turn ibu dh..
ehehh :))
ini lah muka ank abah yg sorg tuh..
amat bajet skalik..
asyik menyendeng2 kt babah jerk..
ibu jeles ar..ehehh :))
zafran jd anak yang baik,bijak,cerdik,pandai,beriman,soleh dan berguna tau?
nanti balas jasa babah zafran yerk??
sayang zafran..
eheheh :))
Sayang..
semoga kasih sayang kita kekal selama2nya hingga ke syurga..
aminn..
u are the best father+huin my heart..
love u...
:))

Sabtu, 20 Jun 2009

buat ape mlm td???

heheh..wajah ibu happy kn??
ye la..kn ke nk pegi mkn yong tau fu..
:))
bestnyer...
zafran pun happy gak..
nk kuar jalan2...
tetiba babah cakap nk singgah pasaraya HERO..
nk beli zafran punyer HUGGIES..
kat situ murah...
ni zafran masa membeli blah..
:))
apa??
HUGGIES DRY RM29.90 shj??
murahnyer...
babah suruh amik 2..
kalo biasa kat sini RM32.90..
tetiba...
nampak org berebut-rebut..
ooo...rupa2nyer org beli ayam..sekilo RM2.90..murah giler?
tgk la gambo untie cina nih..
2 troli ayam dia borong...
banyak x hengat...
dh settle semua..tgk jam..
alamak..kol 9.45..
huhu..x sempat pg mkn yong tou fu la..
gerammnyer...
so..ajak babah pegi TESCO..
sesaje jejln..
pegi tempat HUGGIES..
mak aih...RM39.90..
plan nk mkn KFC,tetiba masa nk kuarkn kad tesco tgk purse xde..
..sentap jap..(telan air liur)
fikir2 kat mana purse..tinggal kt kete?tercicir??
terus berdesup pg parking..xjd mkn KFC..
nasib baik purse ada..
:))
OTW blk,zafran tido..
so...mkn mlm tapau sahajo..
huhu...sedihnyer x dpt mkn yong tou fu....
~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~
p/s: Cuak giler masa tgk purse x de dlm h.beg...huhu..takot!!!