Selasa, 28 Julai 2009

Gaya Asuhan ibu bapa

~GAYA ASUHAN IBU BAPA~

Mari kita memuhasabah kembali diri kita, bagaimanakah cara kita mengasuh anak-anak kita. Secara umumnya kita rasakan tidak melakukan apa-apa kesilapan semasa mendidik anak-anak. Bagaimanapun, mari kita semak tip di bawah...gaya asuhan manakah menjadi amalan seharian kita di dalam mendidik anak-anak...

KESAN GAYA ASUHAN POSITIF IBU BAPA TERHADAP SIKAP DAN TINGKAHLAKU ANAK

1) Jika anak sentiasa diberi kasih sayang tanpa syarat ia akan menjadi seorang yang penyayang.

2) Jika anak selalu ditabahi ia akan menjadi seorang yang penyabar.

3) Jika anak selalu diberi galakan ia akan menjadi seorang yang yakin diri.

4) Jika anak selalu diberi pujian ia akan menjadi seorang yang menghargai dirinya.

5) Jika anak dilayan dengan saksama ia akan menjadi seorang yang bersikap adil.

6) Jika anak diberi pengiktirafan ia akan suka dan sayang pada dirinya dan pada orang lain.

7) Jika anak dihormati ia akan menghormati orang lain.

8) Jika anak sentiasa didampingi dan diterima ia akan menjadi seorang yang tahu menjadikan dunia ini tempat

yang seronok, selesa dan bahagia.

9) Jika anak sentiasa dihargai ia akan menjadi seorang yang produktif.

10) Jika anak diberi perlindungan ia akan menjadi seorang mempunyai kepercayaan diri.

KESAN GAYA ASUHAN NEGATIF IBU BAPA TERHADAP SIKAP DAN TINGKAHLAKU ANAK

1) Jika anak selalu dikecam ia akan menjadi seorang yang suka mengecam orang lain.

2) Jika anak selalu diseterui atau dimusuhi ia akan menjadi seorang yang suka bergaduh dan berkelahi.

3) Jika anak selalu dihina ia kan menjadi seorang yang pemalu dan kurang yakin diri.

4) Jika anak selalu diberi pujian berlebihan ia akan menjadi seorang yang riak dan sombong.

5) Jika anak selalu dilayan dengan kekerasan dan marah-marah ia akan menjadi seorang yang agrasif dan

suka membantah.

6) Jika anak selalu dibeza-bezakan ia akan menjadi seorang yang tidak puashati, irihati dan rasa bersalah.

7) Jika anak dipersalahkan ia akan menjadi seorang pembohong dan pendendam.

8) Jika anak selalu dikritik ia akan menjadi seorang tidak yakin diri.

9) Jika anak selalu dimenangi walaupun bersalah ia akan menjadi seorang yang biadab, suka menyalahkan

orang lain dan besar kepala.

10) Jika anak selalu disisir ia akan menjadi seorang merasakan dirinya tiada harga diri.

11) Jika anak selalu dibohongi ia akan menjadi seorang pembohong dan penipu.

~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~0~

tetiba rasa sedih lak..

:((

ari nie zafran demam,smlm bw zafran pg cocok utk sethn..

dh bg mkn ubat dh..

dia punye meragam tok sah kata lah..

tp x panas sgt pun,sbb dia leh lg ke dapur nk main2..

ekceli..

masa ibu tgh sibuk2 msk td,

terjatuh lak tutup periuk (x panas)kat bahu zafran..

meraung dia..

ibu kelam kabut dukung zafran..ada kesan merah skit kt bahu dia..

ibu mula2 hangin je..marah2 la zafran,ckp "ibu dh ckp jgn main sini.."..

pastu tgk dia menangis kuat2..terus ibu peluk zafran..

kesian sgt2 kt zafran,dh la sakit bahu+demam..ibu marah2 lak..

(mencabar betul kalo zafran demam..huhu,)

teruknye ibu.. :((

lepas ibu pujuk2 zafran,zafran tertido atas sofa..

dlm 40 minit tido,zafran terjaga sengih2..(dh lupa kene marah)

pastu ibu peluk zafran kuat2..

ckp ibu mintak maaf..zafran lain kali jgn main2 kt dapur lagi (mcm la faham :P)

lps main2 jap,zafran nagis2..

bdn zafran masih panas..

so..ibu mandikn zafran+bg susu (tanak susu,nk ribena)

pastu terus tertido..

sampai babah zafran blk koje..

kesianye ank ibu.. :((

ni zafran tgh tido..sambil merengek2..
"semoga zafran cepat sembuh ye sayang..." sayang anak ibu!!
* harap2 lps nie ni ibu makin sabar layan zafran..

:))
aminnn..!!

12 ulasan:

  1. sian zafran... sian gak kat ibu dia.. semoga zafran cepat sembuh yaa..

    BalasPadam
  2. Semoga Zafran cepat sembuh yer... nak juga dia pakai Cool Fever tu yer? kalau Achu Fizie.. terus di CABUT CAMPAK ke tepi...

    BalasPadam
  3. k.ninie..

    tu la..sedih lak rasenyer.. :((
    thanks ye kak..
    aminnn... :))

    BalasPadam
  4. mamaqaypo..

    thanks a lot..dh elok skit dh..
    tgh main ketuk2 remot..
    mula2 nk tanggal gak,tp dh x larat kot sbb iesma tampal semula cool fever tu..last2 dia redha je lah..ehehe :)
    uihh..achu Fizie brutal gak ek?? ehehe :))

    BalasPadam
  5. moga zafran cepat sembuh .. ibunya pun kena take care

    BalasPadam
  6. moga cpt sembuh....mmg sush ms ank kecil2 nih..Kalu demam, ibunya yg xckup tidur...

    BalasPadam
  7. Semoga Zafran cepat sembuh

    BalasPadam
  8. isma,mmg m'cabar jg budak2 nie kan..tmbh2 lg ngan kte yg cpt nak mrh nie..pastu nyesal xsudah!fyza pon slalu camtu..mcm la bdk2 tu tau yg dier wat tu xbole kan?ape la kte nie..same2 la kte more carefull & bnyk2 sabo dlm menangani anak2..insyallah...

    BalasPadam
  9. zaman arwah p ramlee dah di ceritakan... tp org tgk cite je...bukan ambik isi cerita tu... tu la pasal sampai la nih org tak sedar2 lagi...

    BalasPadam
  10. sian baby demam....i pun doakan dia cepat sembuh...kdg2 kalu leh biar kt yg sakitkan dari budak2 sian sbb kecik lagi tak tau apa2...just nangis aje...huhu

    BalasPadam

sila la komen..