Jumaat, 12 Jun 2009

info about Sauna @ HOmE :))



Klik gambar untuk imej yg lebih besar..

Sedikit Info kesihatan berkenaan mandi wap panas @ Sauna..


Aktiviti Mandi Peluh ataupun Sauna selalunya dikaitkan dengan kecantikan kulit. Tapi sebenarnya, kebaikan sauna bukan setakat tu saja, ia punya manfaat yang cukup besar untuk kesihatan tubuh
Biarpun begitu, ramai yg tidak punya pengetahuan tentang perkara ini. Berikut adalah beberapa kebaikan dari sudut kesihatan daripada aktiviti mandi peluh yg mungkin anda selalu lakukan.
:))

  • Keluarkan Toksin dari tubuh : Peluh yg keluar semasa berada dalam sauna bukan sia-sia. Seperti yg diketahui, pori-pori yg membesar dan mengeluarkan peluh itulah akan mencantikkan kulit. Tapi di samping itu, turut keluar bersama peluh ialah toksin yg ada dalam tubuh kita. Kesannya kulit akan menjadi cerah & bersih.
  • Meningkatkan metabolisme : Bagi kesihatan tubuh, sauna akan meningkatkan degupan jantung antara 50-75% dalam masa 20 minit. Begitu juga dengan kadar metabolisme tubuh, sauna akan membantu meningkatkannya hingga 20%. Dengan ini, tubuh dapat membakar kalori lebih banyak dan kesannya bertahan hingga 3 jam kemudiannya. Satu sesi sauna membakar kalori sebanyak 600 kalori!!
  • Kurangkan stress : Faktor inilah yang menyebabkan ramai yang memilih aktiviti sauna bila berasa stress. Biasanya, setelah selesai melakukan aktiviti sauna, fikiran akan merasa tenang. Stress dan kerisauan boleh dikurangkan denga sauna hingga membuatkan fikiran lebih damai
  • Sembuhkan masalah kulit : Panas ruang sauna yg biasanya antara 60-105°C akan menyebabkan pembuluh darah melebar dan tekanan darah meningkat. Hasilnya kulit akan menjadi sihat. Selain itu, masalah kulit seperti jerawat juga boleh dirawat. Sebabnya, wap panas sauna akan melembutkan jerawat sekaligus mempercepatkan proses penyembuhannya.
  • Membunuh bakteria & virus : Mandi peluh melalui sauna akan membuat otot-otot tubuh berehat dan membolehkannya me‘nyah‘ toksin penyebab rasa letih setelah seharian melakukan aktiviti. Aliran darah yang semakin cepat membantu proses perbaiki sel otot. Selain itu proses pemanasansuhu tubuh ini juga bermanfaat untuk membunuh sel bakteria dan virus; meningkatkan kemampuan tubuh mengeluarkan racun sekaligus meningkatkan sistem imunisasi tubuh.

KEHEBATAN Mandi Wap Panas di rumah..

Adakah anda prihatin tentang berat badan dan kesihatan anda? Sila perhatikan manfaat bersauna dan bandingkan dengan kegiatan aktiviti bersukan yang lain:

1. Bersauna selama 15 minit mampu membakar 400-600 kalori.
2. Aerobics selama 30 minit membakar 400 kalori
3. Berbasikal selama 30 minit membakar 250 – 500 kalori.
4. Jogging selama 30 minit membakar 300 kalori
5. Berenang selama 30 minit membakar 400 kalori

Tips Untuk Kesihatan:
  • Lakukan mandian wap sauna untuk selama 15 hingga 20 minit setiap kali.
  • Tiga (3) kali penggunaan seminggu sudah memadai. Anda akan merasai kesegarannya setiap kali anda melakukan mandian.
  • Minum air secukupnya sebelum dan selepas penggunaan sauna. Adalah baik untuk makan buah-buahan selepas penggunaan.
  • Penggunaan ketika kekenyangan adalah tidak digalakkan, memandangkan badan kita pada ketika yang sama juga menggunakan banyak tenaga untuk sistem penghadaman.
Tips Untuk Mengurangkan Berat Badan:
  • Lakukan mandian 20 minit diikuti rehat selama 15 minit dan sambung lagi untuk selama 10-15 minit lagi .
  • Amalkan selang sehari untuk tempoh 2 minggu dan lihatlah hasilnya.. :))
Apakah yang anda perlu lakukan sebelum bersauna?

Sebelum bersauna, hendaklah melakukan perkara-perkara berikut:

  1. Dianjurkan supaya banyak meminum air sebelum dan sesudah bersauna - ini memudahkan pengeluaran toksik-toksik dalam badan.
  2. Sebelum bersauna dianjurkan anda mandi dengan air hangat - ini adalah untuk menyokong pengeluran peluh dan menolong menyejukan kulit bila berada didalam tabung sauna supaya kulit tidak terasa terlalu perit kepanasan.
  3. Dianjurkan supaya anda mencuci segala minyak atau cream di permukaan kulit sebelum bersauna, kerana pori-pori kulit akan tersumbat dan ini akan menyebabkan pengeluran peluh tersekat.
  4. Dianjurkan anda bersauna selama 15 - 20 minit setiap sessi bersauna. Sekiranya anda hendak bersauna lebih lama lagi, anda dianjurkan mandi selepas sessi pertama. Rehat sebentar dan masuk semula ke tabung sauna selama 15 - 20 minit lagi. Ataupun anda boleh lakukan pagi sekali dan petang atau malam sekali lagi.
  5. Anda dianjurkan bersauna sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu.
  6. Untuk melihat kesan yang amat mujarab, anda perlu bersauna sehingga sessi yang ke 6-12 kali baru anda akan dapat melihat hasilnya
  7. Berat badan akan turun sekiranya anda bersauna secara konsisten atau tetap setiap minggu 3-4 kali seminggu. Bersauna secara konsisten akan memecahkan lemak-lemak baru & lama. Ini boleh membantu mengelakkan dari penyakit jantung, darah tinggi & strok.

2 ulasan:

  1. kak,sara KLMU ni..bile nak ade baju baru ni?huhuhu..

    BalasPadam
  2. sara..
    stok baju baru malam karang sampai..
    so..tunggu..
    ekekek...
    :))
    nnt akak inform kat sara ek??

    BalasPadam

sila la komen..