Selasa, 12 Mei 2009

KeBun SaYuR My DaD :)

Gambarajah di atas menunjukkan pokok terung hokey?ekeke..mcm soklan bahasa malaysia sekolah rendah la plak kn?siap gambarajah bagai..,xde la aku saje nk menglemerkn kebun sayur pak cik sukeri tepi umah kt felda mempaga 2..heheh,last week kn aku blk kejap umah mak/abah aku..so sempat la aku uat lawatan tapak ke sekeliling umah..fuh,kagum siut..dh banyak pokok2 sayur abah aku,tenang je ati tgk..,

Ada sayur yg tanam dlm pasu,atas tanah,polybag..ni sayur ape ek?sawi kot..(aku agak2 jerk), segarkn?ntah baja hape yg abah+mak aku pakai..tp yg aku perasan dorg ada beli tanah hitam,pakai tanah tu kot,

Gemuk2 tau sayur dorg,abah aku kalo tanam ape2 mesti jadi tau?tangan jenis sejuk kot,kalo aku tak yah ar..mmg x pernh tanam ape2..hehh,malas la..kat belakang umah pun ada lebih dari 100 batang pokok salak,ntah nk uat ape tanam banyak2,saja nk bg anak cucu mkn kot?heheh,tapi salak mahal ok..uat bisnes pun boleh..

Ni pokok lado besau,tp aku ada jumpa kt mana ntah ari tu lupa..org tu jual baja,lg gemuk2 lada besau dia..mcm dh obes aku tgk,hukhuk..nnt kalo jumpa org tu lg aku nk beli la baja tu utk abah,mesti abah suka kn??

kesimpulannya..banyak la pokok2 yg abah aku tanam,cuma aku je x amik gambo yg lain2 tu,pokok cili api,bendi,kasang botor..dll,blk ujung bln ni nk ngutip la..mesti fresh kn?eermm..sedapnyer,hehehh,
p/s:layankan je ler..heheh,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila la komen..